Oppgaver i krigs- og krisesituasjoner
DSB har på anmodning redegjort for brann- og eksplosjonsvernloven § 11 første ledd bokstav d om krigs- og krisesituasjoner, og forholdet til tjenesteplikt i Sivilforsvaret og Forsvaret.
Brevet er sendt til alle brann- og redningsvesen. Ytterligere informasjon som kan være relevant for brann- og redningsvesen er i etterkant sendt til DSB fra Brønnøy brann- og redning og Tana brann- og redningsvesen.
Brønnøy brann- og redningsvesen har opplyst at personer som dekker en samfunnskritisk funksjon kan få fritak fra oppmøte i Forsvaret ved krise eller krig.
Informasjon om ordningen og søknadsskjema finnes på forsvaret.no
Tana brann- og redningsvesen har vist til vernepliktsforskriften § 62 der det er hjemlet "Særlig fritak for deltidsansatte i brann- og redningstjenesten". Eventuelle spørsmål må sendes til Forsvaret.
- Brev fra DSB m. vedlegg (fra prinsippavgjørelser)
- Brev: Svar på spørsmål om brann- og eksplosjonsvernloven § 11 om oppgaver i krigs- og krisesituasjoner
- Link til notat: Bruk av nød-bestemmelsen i brann- og eksplosjonsvernloven § 17 i forbindelse med utbrudd av covid-19
- Link til notat: Når tjeneste i brann- og redningsvesenet konkurrerer med arbeidsplikt i andre samfunnskritiske funksjoner
Innsatstid
DSB har mottatt spørsmål fra Øygarden brann og redning KF (ØBR) om kravet til innsatstid for brannvesenet ved storulykkevirksomheter, spesielt Stureterminalen.
DSB bekrefter at forslaget til ny brann- og redningsvesensforskrift viderefører unntaket som tillater innsatstid på inntil 20 minutter dersom kompenserende tiltak er på plass, selv om det vanlige kravet er 10 minutter i områder med omfattende næringsdrift. Forslaget til ny forskrift er ennå ikke vedtatt, og inntil videre gjelder gjeldende forskrifter.
DSB understreker at det er opp til den enkelte kommune å vurdere og tilpasse brannberedskapen basert på lokale forhold og risiko.
Les hele brevet her (fra prinsippavgjørelser)
Skadestedsledelse og ordensmyndighet
DSB har erfart at det er uklarheter rundt betydningen av brann- og eksplosjonsvernloven § 12 om skadestedsledelse og ordensmyndighet. Fullmaktene her er svært begrensede og gir ikke brann- og redningsvesenet politimyndighet; oppgaver som maktanvendelse og etterforskning forblir politiets ansvar.
Justis- og beredskapsdepartementet har utdypet at ordensmyndigheten innebærer å opprettholde orden og trafikkavvikling på skadesteder, inkludert myndighet til å bortvise publikum og avsperre områder.
Les hele brevet her (fra prinsippavgjørelser)
Krav til stedfortreder
DSB bekrefter at brann- og redningsvesenets stedfortrederrolle kan deles mellom flere personer, så lenge kvalifikasjonskravene er oppfylt.
Tidligere var det ment at én person skulle fylle denne funksjonen, men forskriften hindrer ikke en personuavhengig løsning. Brann- og redningsvesenet må sikre klare ledelses- og kommandolinjer og oppfylle kravene til forebyggende og beredskapsmessige oppgaver. Løsningen må dokumenteres som hensiktsmessig og sikker.
Les hele brevet her (fra prinsippavgjørelser)
Redning av dyr
DSB fastslår at redning av dyr omfattes av brann- og eksplosjonsvernlovens formål, men søk etter savnet dyr regnes ikke som en akutt situasjon og er derfor ikke en lovpålagt oppgave.
Slike redningsaksjoner anses som tilleggsoppgaver og bør vurderes i kommunens risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS). Brann- og redningsvesenet bør prioritere lovpålagte oppgaver, som brannberedskap og beredskap ved andre akutte ulykker, foran tilleggsoppgaver. Søk og redning etter dyr skal vurderes ut fra tilgjengelige ressurser og beredskap.
Les hele brevet her (fra prinsippavgjørelser)
Betalingstjenester
DSB får mange spørsmål fra brann- og redningsvesenet om hvilke oppdrag som er lovpålagt, og hvilke tjenester det kan kreves refusjon eller tas betalt for. I vårt brev til Storfjord kommune brann- og feiervesen har vi redegjort for forholdet.
Se brevet her (fra prinsippavgjørelser)
Vi har samtidig vedlagt en tidligere kartlegging fra 1995 (vedlegg 1) som viser hvilke tjenester det er vanlig å ta betalt for samt et brev fra DSB av 2006 (vedlegg 2) som redegjør særskilt tjenester knyttet til boligalarmanlegg.
Vedlegg 1: Rapport fra DBE/1995 om Brannvesenets adgang til å ta betaling for sine tjenester
Vedlegg 2: Brev fra DSB om Boligalarmanlegg datert 30. mai 2006
Prioritering av samfunnskritisk personell
Det har oppstått spørsmål om deltidsansatt brannpersonell med arbeidsplikt i andre samfunnskritiske funksjoner kan prioritere tjenesten som deltidsbrannmann foran hovedarbeidsgiver.
Svar: Når hovedarbeidsgiver anser sitt behov for personell som kritisk, må dette prioriteres av den ansatte. Kommunen og brann- og redningsvesenet skal ved tjenesteallokering unngå å svekke andre samfunnskritiske funksjoner, i tråd med kontinuitetsplanlegging.
Les hele brevet her (fra prinsippavgjørelser)
Øvelsesbrenning av bygning
DSB vurderer brann- og redningsvesenets behov for øvelsesbrenning av bygninger og konkluderer at dagens regelverk ikke hindrer slike øvelser. Det påpekes at kravene til miljøsanering og avfallsplaner må oppfylles, og at det kreves rivningstillatelse før brenningen. Dersom kommunen har fastsatt lokal forskrift om åpen brenning, må brannvesenet søke dispensasjon. DSB informerer om at de ikke ser behov for endringer i det eksisterende regelverket, men understreker viktigheten av samarbeid med lokale myndigheter.
Les hele brevet her (fra prinsippavgjørelser)