Gjennomførte tilsyn og funn
Trondheim bil-demontering AS (18.06.24)
Som ledd i DSBs tilsyn med avsendere av brukte el-bilbatterier ble virksomhetens etterlevelse av bestemmelsene for landtransport av farlig gods kontrollert. Det ble fokusert på klargjøring og utsending av brukte el-bilbatterier, men håndtering av andre typer farlig gods som drivstoff og pyroteknisk sikkerhetsutstyr i kondemnerte kjøretøy ble også kontrollert.
Følgende tema var sentrale under tilsynet:
- Lasting og utsending av farlig gods
- Opplæring av personale som er involvert i transport av farlig gods
- Kontroller og tiltak for å sikre at bestemmelsene blir fulgt
Det ble avdekket ett avvik under tilsynet knyttet til manglende innmelding av utpekt sikkerhetsrådgiver til DSB.
St1, Larsgården tankanlegg, Ålesund og Vestervika tankterminal, Bodø (Mai 2024)
Tilsynet var rettet mot virksomhetens systematiske arbeid for å forebygge og begrense storulykker, med fokus på håndtering av farlig stoff. Følgende temaer var sentrale under tilsynet:
- Vedlikehold og aldring, inkl. tilstandskontroll
- Oppfølging av uhell og hendelser
- Informasjon til allmennheten
Det ble avdekket to avvik under tilsynet:
- Virksomheten benytter ikke akkreditert inspeksjonsorgan for systematisk tilstandskontroll av anlegg.
- Virksomhetens styringssystem sikrer ikke at uhell og ulykker eller tilløp til slike i forbindelse med håndtering av farlig stoff varsles og/eller rapporteres til DSB.
Circle K, Gangsås tankterminal Harstad og Koldalsodden tankanlegg, Kristiansand (April 2024)
Tilsynet var rettet mot virksomhetens systematiske arbeid for å forebygge og begrense storulykker, med fokus på håndtering av farlig stoff. Følgende temaer var sentrale under tilsynet:
- Vedlikehold og aldring, inkl. tilstandskontroll
- Oppfølging av uhell og hendelser
- Informasjon til allmennheten
Det ble avdekket tre avvik under tilsynet:
- Circle K benytter ikke akkreditert inspeksjonsorgan for systematisk tilstandskontroll av anlegg.
- Circle K gjennomfører ikke alle nødvendige tiltak for å forebygge og begrense konsekvensene av storulykker når det gjelder tilstandskontroll og vedlikehold.
- Circle K sitt styringssystem sikrer ikke at uhell og ulykker i forbindelse med håndtering av farlig stoff varsles eller rapporteres til DSB.
Air Liquide Skagerak AS (Juni 2024)
Tilsynet var rettet mot virksomhetens systematiske arbeid for å forebygge og begrense storulykker, med fokus på håndtering av farlig stoff. Følgende temaer var sentrale under tilsynet:
- oppfølging av forrige konserntilsyn (DSB, 2023)
- vedlikehold og aldring, inkl. tilstandskontroll
- risikokartlegging og oppfølging
- informasjon til allmennheten
- transport av farlig gods
Det ble avdekket sju avvik under tilsynet:
- Air Liquide Skagerak AS oppbevarer avfall og reservedeler i umiddelbar nærhet til utstyret som benyttes til flytendegjøring av biogass ved anlegget i Tønsberg.
- Air Liquide Skagerak AS hadde ikke sikkerhetsrådgiver for transport av farlig gods i perioden september 2022 til mai 2024.
- I området hvor nye filter er oppstilt ved anlegget i Tønsberg, finnes det ikke skilt som opplyser om faren for brann og eksplosjon. Det finnes heller ikke skilt som forbyr bruk av åpen ild eller andre tennkilder.
- Air Liquide Skagerak AS har ikke i tilstrekkelig grad gjennomført tiltak for å holde risikoen på et akseptabelt nivå under bygging av nytt oppgraderingsanlegg ved siden av anlegget i Tønsberg.
- Air Liquide Skagerak AS har ikke utredet behovet for arealmessige begrensninger rundt anlegget i Lier.
- Air Liquide Skagerak AS legger ikke beste praksis til grunn for overvåking og kontroll av tilstanden til de fire storulykkeanleggene som omfattes av tilsynet.
- Air Liquide Skagerak AS kan ikke dokumentere at anlegget i Tønsberg vedlikeholdes på en tilfredsstillende måte.